På min VFU-skola väljer en av lärarna att, när en ny gymnasieetta som han blir klassföreståndare för anländer efter sommarlovet, lägga till samtliga elever i klassen på Facebook. Där skapar han sedan en särskild gruppsida för klassen, där information om arbeten, inlämningar, scheman, läxor, klassresor och liknande läggs upp. Där kan även eleverna sinsemellan diskutera med varandra och skriva frågor direkt till läraren. Läraren motiverar detta Fb-användande med att det är oerhört mycket smidigare att kommunicera med eleverna på en Internetplats där de dagligen vistas och vars gränssnitt de är vana vid att avkoda, än att använda sig av Hjärntorget, där informationen han lägger upp väldigt sällan blir läst. Användarprofilen som läraren använder är sin egen privata, och han har alltså inte gjort en särskild lärarprofil, vilket jag har hört att vissa använder sig av på andra skolor.
De flesta andra lärare på X-gymnasiet (alltså min VFU-skola) säger att de aldrig skulle komma på tanken att kommunicera med eleverna via Facebook, men själv är jag i detta fall aningen kluven. När jag för ett år sedan vikarierade en termin på en gymnasieskola, blev jag inte "vän" med några elever på Fb, men när jag vid två tillfällen var osäker på om jag hade sagt rätt tid till eleverna gällande en klassresa respektive en inställd lektion, använde jag Fb till att skicka meddelanden till flera av eleverna (vilket man ju kan göra utan att vara "vän" med dem). Detta var en mycket effektiv underrättelsemetod, och i förlängningen (via sms-sändning och elevernas egen Facebok-grupp) gick budskapen fram till samtliga elever.