onsdag 5 november 2014

Uppsatsförberedelser!

Efter två dagars träget och smått desperat grubblande på vad min gestaltning och uppsats i LBD500 ska kretsa kring, har jag nu kommit på ett, i mitt tycke, intressant koncept.
När jag läste Svenska skrev jag en C-uppsats i form av en komparativ analys av Harry Martinsons science fiction-diktepos Aniara (1956), där jag jämförde verket med amerikanska science fiction-filmer från 1950-talet. Jag lyfte där fram exempelvis hur teman som rasism, miljöförstöring, atomkrigshot och människans litenhet i universum avspeglades i respektive verk. Ett tema som jag då inte lyfte var hur könsmaktstrukturer representerades, eftersom det milt uttryckt hade kunnat räcka till en egen, utförlig uppsats. Min tanke är att jag, i denna nya gestaltningsuppgift, ska spinna vidare på detta ämne, som jag av utrymmesskäl tvingades kringgå förra gången.
Vad jag väljer att rikta in mig på är dock inte Aniara eller de gamla filmerna i sig. Ett mer visuellt inriktat fokus är vad jag ämnar anta; i min fokalpunkt hamnar nu istället hur kvinnor skildras på oljemålade planscher till science fiction- och skräckfilmer under 1950-, 60-, 70- och 80-talen.

Inom detta starkt avgränsade undersökningsområde hoppas jag kunna påvisa såväl temporära och föränderliga trender som bestående könsmaktstrukturer. Gammal science fiction- och skräckfilm är ett stort intresse hos mig, och jag tror att det kan bidra till att arbetet med denna gestaltning tillika uppsats kommer att bli intressant och underhållande för både mig och läsaren.
Mer information, detaljer och uppdateringar kommer inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar