fredag 19 september 2014

Fredagens älsklingsmord

Fredagens workshop kryddades med en specialstudie i hur smärtsam företeelsen "kill your darlings" kan vara. Vi fick i uppgift att göra snabbporträtt på varandra (på omkring tio minuter), för att därefter byta motivperson och teckna den nya avbildningen ÖVER den föregående. Denna process gjordes tre gånger om, vilket kändes småjobbigt eftersom jag alltid värnar om mina originalteckningar (eller, förstås, ger bort dem till den avtecknade personen). Jag kunde dock inte låta bli att plåta mina porträtt mellan varje session, något som lyckligtvis uppmuntrades från lärarhåll. En annan sak som kändes utmanande var att vi uppmanades att försöka behålla så mycket som möjligt från det föregående ansiktet, vilket gjorde att man ofta tvingades påbörja den nya avbildningen i en detalj eller fler. För mig som trägen karikatyrtecknare var detta faktum nästan det allra svåraste momentet, eftersom jag är van vid att inleda tecknandes med att skissa fram ansiktets stora, övergripande former.
Nåväl, nedan följer resultaten. Hoppas att det framgår vem som är tänkt att vara vem.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar