tisdag 11 december 2012

Blogginlägg 7: Facebook eller inte?

Nu tänker jag härmed ta upp en i mitt tycke ganska angelägen fråga, nämligen huruvida det är lämpligt att en lärare använder Facebook som ett kommunikationsmedel gentemot sina elever.
På min VFU-skola väljer en av lärarna att, när en ny gymnasieetta som han blir klassföreståndare för anländer efter sommarlovet, lägga till samtliga elever i klassen på Facebook. Där skapar han sedan en särskild gruppsida för klassen, där information om arbeten, inlämningar, scheman, läxor, klassresor och liknande läggs upp. Där kan även eleverna sinsemellan diskutera med varandra och skriva frågor direkt till läraren. Läraren motiverar detta Fb-användande med att det är oerhört mycket smidigare att kommunicera med eleverna på en Internetplats där de dagligen vistas och vars gränssnitt de är vana vid att avkoda, än att använda sig av Hjärntorget, där informationen han lägger upp väldigt sällan blir läst. Användarprofilen som läraren använder är sin egen privata, och han har alltså inte gjort en särskild lärarprofil, vilket jag har hört att vissa använder sig av på andra skolor.
De flesta andra lärare på X-gymnasiet (alltså min VFU-skola) säger att de aldrig skulle komma på tanken att kommunicera med eleverna via Facebook, men själv är jag i detta fall aningen kluven. När jag för ett år sedan vikarierade en termin på en gymnasieskola, blev jag inte "vän" med några elever på Fb, men när jag vid två tillfällen var osäker på om jag hade sagt rätt tid till eleverna gällande en klassresa respektive en inställd lektion, använde jag Fb till att skicka meddelanden till flera av eleverna (vilket man ju kan göra utan att vara "vän" med dem). Detta var en mycket effektiv underrättelsemetod, och i förlängningen (via sms-sändning och elevernas egen Facebok-grupp) gick budskapen fram till samtliga elever.

Vad tycker ni andra? Okej eller inte okej med Facebook-kommunikation mellan elev och lärare? Och i så fall under vilka förutsättningar?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det kan vara ok att kommunicera via facebook med tanke på vad du skriver, att det ofta är det mest tidseffektiva sättet. Det är viktigt att informationen når fram på något sätt, vilket man då väljer kanske inte är så noga? Jag tycker visserligen man ska dra nytta av den plattform skolan använder, t.ex hjärntorget.

    Hade jag valt att kommunicera med eleverna via facebook hade jag skapat ett nytt medlemskap, inte använd mig av mitt privata.

    Det finns alltid för- och nackdelar..
    Under min vfu var det problem med instagram-konton där elever startade konton i andras namn och lade ut smygbilder och skrev väldigt kränkande kommentarer.

    Det är ju inte alls samma sak som det du tar upp men både instagram och facebook kan vara väldigt bra om de används på rätt sätt samtidigt som det kan gå väldigt fel. Det är ju bara två knapptryck ifrån hela tiden. Det är viktigt att sätta upp tydliga regler angående användandet, samtidigt är det svårt då man har privata konton och använder facebook etc mycket under fritiden, hur mycket ska man lägga sig i som lärare?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker också att blotta vetskapen om att läraren har tillgång till elevernas privata sidor (om man nu gör som läraren i mitt exempel) kan störa framför allt en del föräldrar. Men tydligen funkar det i det här fallet, åtminstone!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Helena har kloka tankar kring detta.

    SvaraRadera