torsdag 1 januari 2015

Avslutande, summerande inlägg

Jag har nu under de senaste veckorna haft fullt fokus på uppsatsskrivandet, och inte fört någon blogg över min skrivprocess. Det bör dock nämnas att jag även, parallellt med skrivandet, har utvecklat även min gestaltning. Det tema (en analys av kvinnoroller i gamla science fiction-filmplanscher) som jag ett tag var inne på att lämna, bestämde jag mig efterhand för att ändå fokusera på. I skrivandet kom jag, via såväl referenslitteratur som handledning, således in på spår som subjektspositionering, den manliga blicken (the gaze) och faran med reproducering av objektifierande bildrepresentationer.

Ovanstående spår kom att sätta sin prägel på den gestaltningsprocess som jag kände att jag ännu var mitt uppe i. Det passade mig uppenbarligen väldigt mycket bättre att låta gestaltning och uppsatsskrivande korsbefrukta varandra i ett slags symbiosförhållande, snarare än att först göra ett gestaltande arbete som sedan min uppsats skulle ta avstamp i. Av den forskning och den litteratur som jag fördjupade mig i uppkom nya insikter, kunskaper och uppslag som definitivt behövde avspeglas i min slutgiltiga gestaltning, var min känsla. Det fokus på det rent skriftliga, akademiskt analytiska och smått opersonliga arbetssättet som jag hade vant mig vid i svenskan, behövde jag uppenbarligen lite tid på mig för att släppa.

När nu både uppsats och gestaltning börjar närma sig färdigställd status, börjar jag kunna sammanfatta hela arbetsprocessen, en process som förstås inte är helt slut förrän kursen är över. De motgångar och tunga stunder som jag har stött på under både skrivande och gestaltande har visat sig värdefulla för att slutresultatet skulle bli nyanserat, trovärdigt och relevant. Jag har försökt att ta till mig den kritik jag har funnit träffande, men samtidigt har jag i slutändan inte frångått mitt ursprungliga temaval av rädsla för att ge mig ut på djupt vatten eller tunn is, trots att jag stundtals har blivit rekommenderad att göra just det.

Min förhoppning är att gestaltning och uppsats ska komplettera varandra, för att ge betraktaren/deltagaren/läsaren en upplevelse där både estetik och teori möts och berikar och tillsammans berikar helhetsintrycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar