måndag 19 januari 2015

En kort summering av gestaltningskompletteringen

Avslutningsvis kan jag konstatera att den gestaltningskomplettering som jag nu har ägnat en knapp arbetsvecka åt att spåna fram, planera, utföra och undersöka faktiskt har haft sina positiva sidor. Ursprungligen var det förstås ingen rakt igenom positiv upplevelse att åka på dubbla kompletteringar, men framför allt den gestaltningsmässiga kompletteringen har faktiskt varit rolig att genomföra. Att dessutom ikläda mig en annan roll (som Anders, vaktmästare) känns också som en intressant upplevelse. En konstnärlig koppling som jag skulle vilja göra är till Bo Melin och hans verk "Eva kom hem - allt är förlåtet!", i det att han antar en roll genom skyltar som han sätter upp, som för omgivningen framstår som autentiska. Länk finns här: http://www.bomelin.net/

Filmklippet som nedan uppvisas är tyvärr inte vad jag hade hoppats på. Eftersom jag inte insåg att jag var tvungen att hålla in kameraknappen för att filma, syns här bara någon halvsekund i vardera änden av den utförliga panorering över toalettmiljön som jag försökte mig på. Det blir, hur noga man än planerar, uppenbarligen inte alltid som man har tänkt sig.

Den noggranna dokumentation som jag har gjort över min gestaltningskomplettering är delvis gjord eftersom jag antar att materialet som jag har ställt ut inom kort kommer att tas bort och läggas i beslag. Jag räknar inte med att återse några av de föremål som ingick i verket, och dessvärre kommer nog inte heller min gestaltningsexaminator att kunna bevittna de fysiska elementen.

Jag har, med anledning av kompletteringen, tagit mig an att testa gränserna för vad som är okej att göra i en skolmiljö, och de eventuella konsekvenserna det kan resultera i har jag ännu inte sett effekten av. Även om jag inte direkt är någon ny Anna Odell så har jag åtminstone frångått min ibland något konflikträdda, tillrättalagda mentalitet.

Detta är också någonting som jag betraktar som positivt med min gestaltningskomplettering. Trots att jag känner att den nu är avslutad, kommer den eventuellt att producera ett eko i framtiden. Precis som jag själv ämnar göra i min stundande lärarprofession.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar