måndag 19 januari 2015

Reaktioner på den kompletterade gestaltningen

Under måndagseftermiddagen har jag nu suttit inne i HDK:s kafeteria och tålmodigt väntat på reaktioner från de elever (eller skolpersonal) som har turen (eller oturen) att kliva in på den toalett som jag valde ut för min gestaltning.
Efter att ha väntat i knappt 45 minuter kom den första reaktionen: en kvinnlig elev gick in på toaletten, befann sig där i ungefär en och en halv minut, och kom sedan ut med ett mycket konfunderat ansiktsuttryck. Hon kikade in på de andra toaletterna som finns i anslutning till den "övervakade", och gick sedan och hämtade två andra tjejer. De tre granskade alltsammans noga, varpå de tog loss en av de uppsatta lapparna och ringde ett samtal, förmodligen för att försöka få tag på "Anders, vaktmästare på HDK". Efter cirka fem minuters diskuterande, där jag lyckades skönja ord som "kamera", "vaktmästare" och "helvete", började jag känna mig en aning obekväm i min position. När skolpersonal (som jag tyvärr ej vet namnet på) började skymta i korridorerna, kände jag mig nödgad att avlägsna mig för dagen. I morgon (tisdag) har jag för avsikt att göra ett nytt besök på plats, för att se vad som har hänt inne på toaletten.

Den gestaltningskomplettering som jag här utför har alltmer fått karaktären av ett performance. Begrepp som integritetskränkning, "storebror ser dig", paranoia och kontrollbehov har tillkommit i min process. Under mina observationer (se gärna de bilder jag tog i smyg) kände jag först en upprymdhet, som sedan alltmer gick över i spänning, för att slutligen hamna i något som jag skulle vilja beskriva som ett direkt obehag.


Notera att det i de bilder jag tog, på grund av avstånd, ljus och vibrationer, inte går att identifiera några av de tre tjejer som figurerar i dem (en av dem syns rentav knappt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar