måndag 19 januari 2015

Komplettering på gestaltningen

Onsdagens opponering på mig gav för handen att jag fick kompletteringar på såväl uppsats- som gestaltningsdel av examinationsarbetet. Samtidigt som jag spenderade torsdag, fredag, lördag och söndag med att ordna den skriftliga kompletteringen, utifrån Marie-Louises och Elias instruktioner, såg jag också till att parallellt försöka utveckla den gestaltning som Anna eftersökte en fördjupning av. Under måndagen har jag, förutom att infinna mig på kursintroduktionen till den nästkommande, avslutande LAU-kursen, fokuserat på det praktiska utförandet av min gestaltning.

I enlighet med vad Anna eftersökte fortsatte jag att arbeta på temat blickar, makt, mottagare, auktoritet och objektifiering. Jag har även försökt att väva in den underlägsenhet som man ibland kan känna som elev, där lärarens bedömande och granskande öga representerar maktperspektivet i sammanhanget.

I min kompletterande gestaltning bestämde jag mig därför för att rikta blicken mot eleven/studenten, och eftersom gestaltningen behövde infinna sig någonstans på HDK valde jag att rikta blicken mot just HDK-eleverna. Den auktoritära, värderande och i värsta fall dömande blicken som riktas mot eleverna från skolans auktoriteter har jag valt att fokusera på väldigt konkret.

Med hjälp av en fake-övervakningskamera (20 kronor) från lågprisaffären Tiger, två AA-batterier och en smula häftmassa från Coop (för 64 kronor) samt två egentillverkade lappar (utprintade på HDK) har skred jag till verket. Alltihop sattes samman i skolan och monterades på plats strax efter lunchtid på måndagen. Resultatet låter jag nedan tala för sig självt i bildform:








En tanke med själva placeringen av gestaltningen kommer ur vad Anna sade under opponeringen: hon ville att betraktaren inte skulle ha något val, utan ofrånkomligen tvingas att ta del i min gestaltning. Genom att använda mig av en sluten tillika intim miljö, såsom toaletten, ville jag förstärka betraktarens/deltagarens känsla av att inte ha någon direkt flyktväg. Alla som går in på toaletten utsätts för kamerans granskande öga och fastnar (tror de) på filmbandet. Även om de rusar ut från toaletten är de dokumenterade och fast. Tror de, som sagt.

Att jag har valt att placera kameran högt beror på tre saker:
1. Jag vill förstärka betraktarens grodperspektiv, vilket gör att kameran hamnar i maktposition.
2. Att betraktaren inte ska kunna nå upp till kameran, och således inte kan skyla sig eller plocka ner den.
3. Vanligen brukar övervakningskameror förstås sitta i taket.

Mer om denna gestaltning kommer inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar