måndag 17 november 2014

Att bryta ihop och komma igen


Hej!
Efter torsdagens opponeringstillfälle kan kontentan för min del sammanfattingsvis sägas vara: bryt ihop och kom igen. Att inleda i uppsatsänden visade sig inte vara särskilt populärt, vilket jag har viss förståelse för eftersom HDK-processen är avsevärt väsenskild den metod som tillämpas på de flesta andra institutioner. Visst, jag ska inte påstå att det hela kan klassas som ett särdeles upplyftande responstillfälle för egen del, men i efterhand känns det skönt att veta att uppsatsen i sammanhanget är högst sekundär, åtminstone i nuläget. Hursomhelst!
Så, det är helt enkelt dags att istället sätta själva gestaltningsprocessen i fokalpunkten. Eftersom jag under den senaste tiden har ägnat en hel del tid åt uppsatsskrivande och ett stort karikatyruppdrag, kanske jag åtminstone kan använda mig av det som en utgångspunkt i min gestaltningsprocess? Skulle jag rentav kunna börja med att försöka kombinera temat (kvinnoroller i gamla scifi-filmplanscher) med tekniken (akvarell på blyerts)? Skrivet och gjort! Resultatet kommer förhoppningsvis upp på denna blogg inom kort!
Ha ett fint och processorienterat liv tills vidare!

Goa hälsningar från Oscar, din ryggrad i en encellig omvärld.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Här kommer lite referenser på motsatta roller om det du är inne på med tanke på könsmaktsstrukturer och filmplanscher.
    Även en bok som skildrar ett samhälle vi är inte så vana vid.
    Ses imorgon

    Dronio version on The Swamp thing

    Ombytta roller av Iron Man 3 poster

    Sci-fi Illustration, men icke damsel in distress

    Egalias Döttrar

    SvaraRadera
  2. Ah! Tack så mycket!
    Det här får det bli ett blogginlägg på!

    SvaraRadera