måndag 10 november 2014

Vilse i referensdjungeln

Förra veckan ägnades (bland annat) åt att bestämma ett utforskningsområde, och efterhand till att inleda skrivprocessen av uppsatsen. Den här arbetsveckan inleddes idag med ett besök på HDK:s eget bibliotek, där en rad potentiella referensböcker införskaffades. En av böckerna var rentav så tegelstenstjock och -tung att jag såg mig nödgad att läsa den på plats, och inte kånka med den till min ateljé vid Chapmans torg. Boken i fråga, som alltså inte återfinns på bilden nedan, kommer i uppsatsen att refereras till som "Jurgen Reeder, Begär och etik. Om kön och kärlek i den fallocentriska ordningen. Symposium bokförlag, Stockholm, 1990". Det handlar alltså om en djupdykning i könsmaktstrukturer med särskilt fokus på sexualitet, och jag hoppas kunna göra genomgående kopplingar mellan min filmplansch-analys och denna bok.
I övrigt hamnar böckerna i genren bildanalys och konstvetenskap, och vad jag i skrivande stund sysslar med, med utgångspunkt i dessa verk, är att bygga en grund för de delar i uppsatsen som innefattar teori, metod, syfte och tidigare forskning.
Hursomhelst, nu är det tillbaka till läslampan för min del! På återseende inom kort!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar