torsdag 2 oktober 2014

Konspirationsteori, här kommer jag!

Dagens (torsdag 2/10) handledningsseminarium gav mig betydligt mer klarhet i vart jag är på väg med min gestaltning än vad som tidigare var fallet! Det står nu klart för mig att jag faktiskt kan köra vidare på banan jag slog in på enligt det föregående blogginlägget: jag ska inta rollen av antingen en konspirationsteoretiker eller möjligen en detektiv, och göra en grundläggande kartläggning med bevis för att Göteborg är porten till det sjunkna Atlantis! I min gestaltning kan jag därmed beröra teman som källkritik, religionskritik, nationalism, historieförvanskning/-förfalskning såväl som en mängd författarstråk som vetter åt fantastik och utopier.

Min kära kurskamrat Agnes gav mig en ny koppling: eftersom den gamla grekiska guden Poseidon i den romerska mytologin är känd som Neptunus, är det ju givet att Atlantis eventuellt utomjordiska befolkning kommer från just planeten Neptunus! Mitt nästa projekt blir att utforska vad svenska vetenskapsmän och författare kan ha skrivit om denna gud/planet, samt att leta efter litterära, svenska referenser till Arkadien, som enligt Harry Martinson ska ligga i riket Atlantis. Kanske kan jag även få svar på vad det är för en lucka som finns bakom Poseidonfontänen, samt om man skulle kunna väva in Sjömanshustrustatyn vid Sjöfartsmuseet i sammanhanget. Av någon anledning finner jag föremål tillverkade före 1950-talet som extra intressanta. Hmm... Vem vet var det här kommer att sluta?!

Fler konspirationsteoretiska kopplingar dyker upp här inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar